Jag drog en vals


"Bä, bä vita lamm, har du någon ull?
Ja, ja kära barn, jag har säcken full.
Heldagsrock åt far, och söndagskjol år mor.
Och två par strumpor år lille lille bror."

Bä, bä vita lamm. En barnvisa som skapar både frågor och funderingar. Jag brukar sjunga denna visa för Lovisa utan någon större tanke över texten. Man kan säga att det har blivit en rutin. Men vad händer om man tittar närmare på vad som egentligen sjungs? Jo, man finner att texten är orealistisk och innehåller osanningar. Exempel på detta är som följer.
Lamm! Kan de verkligen prata? Svar Nej.
Lamm! Går de runt med sin ull i en säck? Svar Nej.
Lamm! Är lammet så smart att han/hon vet exakt vad ullen räcker till? Svar Tveksamt
Barn! Har alla barn en lillebror?  Svar Nej. (även om man har en lillebror, så är det ju inte säkert att han är liten)
Kläderna! Allvarligt, hur många använder heldagsrock och söndagskjol nu för tiden? Svar ingen jag känner.

Ja, jag tror att ni förstår vart jag vill komma. Det är ett ständigt ljugande. En lögnaktig liten visa som sjungs för barn.

Från och med nu sjunger vi:
Bä, bä vita lamm nu tar jag all din ull.
Ja, ja, det kan du tro, jag fyller en säck full.
Jag gör ett hav av goss, och läser i en bok.
Och gör stumpor åt någon i  min släkt.


/Cammomill (krönikör)

Kommentarer
Postat av: Bruuusch

"även om man har en lillebror, så är det ju inte säkert att han är liten"



Precis!

2008-10-12 @ 09:10:27
Postat av: Anonym

Helgdagsrock= rock man har på helgen

Heldagsrock = rock man har hela dagen?

2010-05-21 @ 21:38:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0